- формувати вміння добирати вихідні речовини для здійснення відповідних реакцій
- удосконалити вміння виконувати хімічні досліди
- робити узагальнюючі висновки про умови, за яких реакції йонного обміну відбуваються до кінця
- розвивати увагу, спостережливість при розв’язанні тестових завдань на комп’ютері
Тип уроку: урок закріплення знань
Обладнання: хімічні реактиви (купрум нітрат, натрій гідроген), пробірки, штатив, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделеєва, таблиця розчинності кислот, основ і солей, програмно-методичний комплекс навчального призначення для загальноосвітніх закладів – 9 клас
Хід уроку:
І. Організаційна частина
Перевірка наявності підручників, перевірка відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Два учні біля дошки виконують завдання:
1. Виправити помилки: Са3+, Lі 0, О2+ ,Н2 – , Н0, Al3+, Nа –
2. Заповнити пропущене місце:
Cu0 ? Cu2+
N+4 ? N+5
О20 ? 2О2 –
Fе3+ ? Fе0
Бесіда з учнями класу:
1. Що таке йони?
2. Як заряджаються атоми, коли вони втрачають електрони?
3. Як заряджаються атоми, коли вони приєднують електрони?
4. В яких випадках реакції йдуть до кінця?
5. Користуючись таблицею розчинності назвіть речовини, що випадають в осад під час реакції.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми навчилися використовувати таблицю розчинності для прогнозування можливості перебігу реакцій йонного обміну в розчинах електролітів, уміємо складати повні і скорочені йонні рівняння реакцій. Закріпимо ці знання й уміння, виконуючи зворотне завдання: добиратимемо пари речовин, взаємодію між якими в розчині описує певне скорочене йонне рівняння.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель проробляє дослід
Cu(NO3)2 + NaOH = Cu(OH)2 + NaNO3
Реактиви для досліду не оголошує учням! Записує на дошці скорочене йонне рівняння
Cu2+ + 2ОН - = Cu(ОН)2
Ставить учням проблемне питання: Які речовини взяті для досліду?
Взаємодія в розчині катіонів Купруму та гідроксид-аніонів веде до утворення блакитного драглистого осаду купрум (ІІ) оксиду.
Які речовини потрібно взяти для проведення цієї реакції? Знову звернімося до таблиці розчинності й з’ясуймо, які сполуки є розчинними.
Учні знаходять, що це:
CuCI2, CuВr2, CuSО4, Cu(NO3)2, (СН3СОО)2 Cu
Будь яку з цих речовин можна взяти для проведення досліду. Аналогічно доберемо розчинну основу. Для проведення реакції підходять розчини: К, Ва, Na. Єдине обмеження – другий продукт реакції має бути розчинним. Тож умові завдання не відповідає взаємодія в розчині купрум(ІІ)сульфату з барій гідроксидом, адже Ва SО4 також є нерозчинним. Хоч реакція і відбудеться, однак, жоден йон у повному йонному рівнянні не скоротиться:
CuSО4 + Ва(ОН)2= Cu (ОН)2 + Ва SО4
Cu2++ SО42 – + Ва2++2 ОН – = Cu (ОН)2 + Ва SО4
Щоб перевірити наші припущення, запишемо молекулярне та йонне рівняння між ними:
CuSО4 +2 КОН = Cu (ОН)2 + К2 SО4
Cu2++ SО42 – + 2К++2 ОН – = Cu (ОН)2 + 2К++ SО4 2 –
Cu2++2 ОН – Cu (ОН)2
Одержане скорочене йонне рівняння є тотожним, що було в умові задачі.
Отже утворення драглистого блакитного осаду купрум (ІІ) гідроксиду зумовлене взаємодією катіона Cu2+ і ОН –
V. Закріплення матеріалу:
Перевірте себе:
Позначте ті пари речовин, взаємодії яких у розчині відповідає скорочене йонне рівняння:
SO3 2- + 2H+ = SO2 +H 2 O
1 Na2 SO3 і HCl
2 Ag2 SO3 і HCl
3 Na2 SO4 і HCl
4 K2 SO3 і HCl
5 ZnSO3 і Na2 SO4
Перевірте себе:
Позначте ті пари речовин, взаємодія яких в розчині відповідає скорочене йонне рівняння:
Cl- + Ag+= AgCl
1 Ag NO3 і HCl
2 Ag2 SO3 і HCl
3 Ag2 SO4 і NaCl
4 Ag NO3 і KCl
Перевірте себе:
Позначте ту пару йонів, яка бере участь у хімічній реакції між :
MgSO4 і Ba (NO3)2 у розчині
1 Mg2+ і NO3 –
2 Mg2+ і Ba2+
3 Ba2+ і SO4 2-
4 NO3 – і SO4 2-
Перевірте себе:
Позначте ту пару йонів, яка бере участь у хімічній реакції між :
KOH і HNO3 у розчині
1 K+ і NO3 –
2 H+ і NO3 –
3 H+ і OH-
4 K+ і OH-
Перевірте себе:
Позначте пари тих йонів, які не можуть одночасно перебувати в розчині:
1 Ca2+ і PO4 3-
2 Fe 3+ і OH-
3 CO3 2 - і Cl -
4 NO3 – і Ba2+
Перевірте себе:
Позначте пари тих йонів , які можуть одночасно перебувати в розчині:
1 Ca2+ і Br –
2 H+ і OH-
3 CO3 2 - і H+
4 NO3 – і Zn2+
VІ. Підсумок уроку:
Ми ще раз переконалися, що реакції обміну між розчинами електролітів є незворотними, якщо в результаті реакції утворюється осад, газ, або вода.
VІІ. Домашнє завдання:
Опрацювати розділ параграфа про реакції йонного обміну.
Виконати завдання після параграфа №
Урок біології у 9 класі
(підготувала вчитель біології Білокамінського НВК Янчинська О. Д.)
Тема уроку. Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця.
Практична робота
Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску.
Цілі: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини, розглянути
Особливості будови серця та зв’язок з виконуючими функціями.
Навчити учнів визначати частоту серцевих скорочень у стані спокою та навчити визначати і вимірювати артеріальний тиск.
Виховувати в учнів любов до життя.
Обладнання: розбірна модель серця, апарат для вимірювання артеріального тиску ( сфігмоманометр), ІКТ.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, вмінь та навиків.
Структура уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Гра "Мікрофон”. Що відомо вам про органи кровообігу?
Кровообіг – це рух крові по судинах.
Рух крові по судинах забезпечується ритмічними скороченнями серця.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Пропоную учням шукати відповідь на проблемне питання.
Чому серце є органом кровообігом?
ІІІ.Засвоєння учнями нового матеріалу.
Органи кровообігу – серце і кровоносні судини.
Артерії, вени, капіляри. Самостійна робота учнів з підручником. Мал. 22.2, ст. 77
Орган, що обумовлює безперервний рух крові.
Будова серця. Використання ІКТ. Віртуальна лабораторія. Біологія людини.9 клас.
Тема 4. Кров і кровообіг. Розбірні моделі. Серце людини.
Оболонки серця: епікард, міокард, ендокард. Перикард.
Коронарні судини.
Основні властивості серцевого м’яза:
- збудливість;
- провідність;
- скоротливість;
- автоматизм.
Серцевий цикл: систола передсердя 0,1с., систола шлуночків 0,3с.,
Спільна пауза – діастола 0,4с.
Серцевий цикл триває 0,8 секунд.
Пульс можна визначити на шиї ( сонна артерія), на зап’ястку ( променева артерія), під коліном( підколінна артерія), з внутрішньої сторони ліктя( плечова артерія), біля щиколотки( великогомілкова артерія). Використання ІКТ. Розгляд мал. 24.2 Артерії, що близько підходять до поверхні тіла.
Виконання практичної роботи.
Учні виконують роботу у зошитах з друкованою основою.
Вимірювання пульсу і звірка із нормою.
Будова сфігмоманометра. Вимірювання артеріального тиску.
Використання ІКТ. Розгляд мал. 24.4 Знаходження пульсу іншої людини.
Підсумок виконаної роботи.
ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навиків учнів.
Що ви вивчили сьогодні на уроці?
Чому ми дану тему вивчаємо? Обговорення проблемного питання.
Які нові слова ви запам’ятли? Які нові слова слід тут дописати? ( На аркуші паперу є записані декілька нових слів.)
Учні відповідають на питання, що є в кінці теми " Кров і кровообіг”.Використання ІКТ.
Релаксація. Соломонові премудрості.
Лагідне серце то життя для тіла, а заздрість то гнилизна кісток.
Д/З §22,21. Виміряти свій пульс протягом доби (зранку, в обід, ввечері).
Вкажіть правильну відповідь
«так» чи «ні».
Стінки серця утворена трьома оболонками.
Міокард є однією з оболонок серця.
Серце людини складається з камер.
Серце має власні судини, які забезпечують його киснем та поживними речовинами.
Кров у серці рухається в одному напрямку.
Серце складається із двох пересердь і одного шлуночка.
Між передсердями і шлуночками є півмісяцеві клапани.
Нормальна частота пульсу для різних вікових категорій
Дитина після народження-140 уд/хв
Від народження до1року -130уд/хв
Від1 року до 2 років – 100 уд/хв
Від 3років до 7 років – 95 уд/хв
Від 8років до 14 років – 80 уд/хв
Середній вік 72 уд/хв
Похилий вік 65 уд/хв
При захворюванні 120 уд/хв